Tiistaina 5. kesäkuuta Suomen kotimaan mediataivaan peitti synkillä pilvillään kenraali
Nikolai Makarovin Maanpuolustuskurssiyhdistyksen tilaisuudessa pitämästä puheesta kummunnut uutisointi. Olin muutamaa päivää aiemmin lukenut
Hiski Haukkalan
Suomen Muuttuvat Koordinaatit -kirjan, enkä malttanut olla tuomatta
tapauksen ruodintaan myös omaa panostani. Tarkastelen tässä
kirjoituksessa pääasiassa tilaisuuden jälkeisenä päivänä (6. kesäkuuta)
tapauksen ympärillä julkisuudessa vellonutta uutisointia sekä siitä
käytyä julkista keskustelua. Lisäksi pyrin hahmottamaan tapaukselle t
austoja
ja syitä pääosin Suomen Muuttuvat Koordinaatit -kirjassa esitettyjen
näkökulmien sekä kirjasta heränneiden ajatusten kautta.
Meditatapaus Makarov
Ensimmäinen reaktioni Makarov-uutiseen
oli hämmennys. Hämmennys ei syntynyt niinkään Makarovin esittämien
kommenttien, vaan niiden aiheuttamien mediareaktioiden johdosta. Heräsi
kysymys, onko Suomen henkinen ilmapiiri tosiaan vieläkin niin
ummehtunut, että venäläiskenraalin lausunto asiasta - joka periaatteessa
on ollut kaikkien asioita seuraavien osapuolten tiedossa jo pari
vuosikymmentä - herätti erityisesti mediassa paikoin lähes hysterian
piirteitä? Kärjistetysti voi sanoa, että uutisoinnin perusteella
kansakunnan henkinen ilmapiiri sukelsi, jos nyt ei aivan noottikriisin
tasolle, niin ainakin melkein. Esimerkiksi YLE:n verkkopalvelu ehätti
keskiviikko-aamupäivään mennessä perustaa sivuilleen jo kokonaisen
mustanpuhuvan aiheosaston, jonka otsikko kirkui: ”Oletko huolissasi
Venäjästä?”.
Mielenkiintoinen mediassa vallinnut
piirre oli myös se, miten Makarovin kommentti otettiin yhtäällä
yllätyksenä ja toisaalla ei. Esimerkiksi verkkolehti Uusi Suomi käytti
kahdessakin aiheesta julkaisemassa uutisessaan Makarovin viestin
sisällöstä termiä ”yllättävä”.
Sen sijaan esimerkiksi eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jussi Niinistö (ps.) kommentoi kotisivuillaan julkaisemassa blogikirjoituksessaan, ettei Makarovin esiintymisessä ainakaan hänen mielestään ollut mitään yllättävää. ”Tietääkseni hän on yleensäkin suorapuheinen mies, joten siinä mielessä hänen puheensa eivät yllättäneet”, Niinistö kirjoitti.
Jos Suomeen kutsutaan venäläinen
korkea-arvoinen kenraali kommentoimaan Suomen mahdollista
Nato-jäsenyyttä, niin ei kai kukaan odottanut, että Makarov olisi sitä
riemukkaasti kannattanut? Makarovin kommentti oli linjassa lähes
kaikkien niiden aikaisempien Venäjän taholta samasta aiheesta
esitettyjen kommenttien kanssa, joten tässä suhteessa mistään
varsinaisesta yllätyksestä tai Venäjän uudesta ulkopoliittisesta
linjasta ei kai liene kyse. Hiski Haukkala huomautti
Twitter-päivityksessään, että vastaavanlaisia puheenvuoroja on kuultu
Venäjän edustajien taholta myös aiemmin, esimerkiksi vuonna 2007,
jolloin
sisällöllisesti samantyyppistä viestiä välittivät Venäjän ulko- ja turvallisuuspoliittisen neuvoston johtaja
Andrei Fjodorov sekä Venäjän suurlähetystön diplomaatti
Vladimir Kozin.
Makarovin puhe oli siis sisällöllisesti
samankaltaista mitä viimeisen vajaan parin vuosikymmenen aikana
Venäjältä on aiemminkin kuultu. Aiheesta mediassa heränneet reaktiot
sitä vastoin edustivat kuitenkin joiltain osin ainakin minun mielestäni
hieman vanhakantaista ja traumatisoitunutta suhtautumista itänaapurista
tuleviin lausuntoihin. Jyrkät ja väkevät kommentit on koettu uhkailuksi,
koska ne eivät enää vastaa YYA-ajoilta tutuksi tullutta myötäkarvaan
silittelevää jargonia. Kuten Haukkala toteaa kirjassaan, Suomella ei
enää ole sitä YYA-aikojen erityisasemaa, jonka myötä Neuvostoliiton tai
Venäjän ulkopoliittinen retoriikka olisi siloteltu ystävällismielisen
naapuruussuhteen kaanoneihin. ”Keskeinen Suomen ja Venäjän välisen
suhteen tekijä jatkossa onkin, että mitään erityissuhdetta ei enää ole
eikä siihen ole myöskään paluuta”, Haukkala kirjoittaa kirjassaan.
Kanssakäyminen on siis retoriikaltaan nyt suorempaa, avoimempaa ja
joskus ronskimpaakin. Tähän on totuteltava.
Useat tapausta kommentoineet
asiantuntijatkin myönsivät tämän, mutta muistuttivat samalla, että
Makarovin puheenvuoro oli retoriikaltaan yksi jyrkimmistä viime vuosien
aikana kuulluista.
Tätä mieltä oli muun muassa Ulkopoliittisen instituutin tutkija
Charly Salonius-Pasternak.
Tässä yhteydessä kiinnitettiin huomiota erityisesti Makarovin
kysymykseen siitä, ketä vastaan Itä-Suomessa toteutettavat
sotaharjoitukset on suunnattu. Joissain kommenteissa, sekä esimerkiksi
YLE:n julkaisemassa uutisessa,
tämän oli tulkittu tarkoittavan sitä, että Venäjä ylipäätään
kyseenalaistaisi rajojensa tuntumassa käytävät sotaharjoitukset. Vaikea
sanoa, oliko Makarovin sivallus tarkoitettu juuri sellaiseksi kuin se
oli joissain yhteyksissä tulkittu, vai oliko kyse vain lipsahduksesta
tai huonosti muotoillusta näkökulmasta, josta vedettiin liian pitkälle
meneviä johtopäätöksiä ja tulkintoja. Makarov suositteli Suomelle myös
lähempää turvallisuuspoliittista yhteistyötä Venäjän kanssa, sekä peräti
yhteisiä sotaharjoituksia.
Samaa on ehdotellut myös esimerkiksi Venäjän suurlähetystön lähetystöneuvos
Vladimir Kozin vuonna 2007.
Suomen poliittisen johdon reaktiot
Venäjän nuiva ja paikoin jyrkänkin
kielteinen suhtautuminen lähialueillaan tapahtuvaan Nato-laajenemiseen
on ollut perusjargonia lähes koko Nyky-Venäjän olemassaolon ajan.
Retoriikan vahvuuden aste on sen sijaan vaihdellut eri aikoina. Viime
vuosina se on ollut jyrkentymään päin, mutta viestin sisältö on
periaatteessa ollut pääpiirteissään aina yksi ja sama.
Tässä vaiheessa mieleen hiipii myös
mielestäni koko tapauksen yksi tärkeimmistä kysymyksistä: Onko kenraali
Makarovin lausunnoilla lopulta edes mitään merkitystä luotaessa Suomen
ulkopoliittisia linjauksia, tai pitääkö niille mitään painoarvoa edes
antaa?
Suomen ulkopoliittinen johto toimi
tässä asiassa mielestäni varsin päättäväisesti kommentoimalla Makarovin
lausuntoa heti tuoreeltaan. Puolustusministeri
Stefan Wallin (rkp) totesi
YLE:lle antamassaan kommentissa, että ”Suomi tekee [puolustuspoliittiset] arvionsa itse ja itsenäisesti”. Ulkoministeri
Erkki Tuomioja (sd) puolestaan tyrmäsi Makarovin väitteen Suomen Nato-jäsenyyden uhkakuvista Venäjälle, sekä
totesi Suomella olevan oikeuden toteuttaa sotaharjoituksia valitsemiensa kumppaneiden kanssa.
Samalla Tuomioja totesi, että Venäjän Nato-kanta ei ole uutinen ja että
Makarovin lausuntoja ei ole tullut mistään muualta Venäjän kantoina.
Tuomiojan kannanotot eivät päättyneet tähän, vaan jo keskiviikkona
iltapäivällä
Helsingin Sanomat julkaisi uutisen, jonka mukaa Tuomioja tuomitsee Makarovin lausunnot omassa Facebook-päivityksessään varsin suorasanaisesti:
”Kenraali
Makarov ei ole ainoa kenraali joka elää vielä kylmän sodan maailmassa,
eikä Venäjä ole ainoa maa josta heitä löytyy. Poliittisesti
vastuullisilta venäläisjohtajilta ei tällaista puhetta aikakoneesta
kuitenkaan enää kuule", Tuomioja totesi.
Wallinin ja Tuomiojan vanavedessä myös pääministeri
Jyrki Katainen (kok) kiirehti
Helsingin Sanomien mukaan
tuomitsemaan Makarovin lausunnot. Katainen sanoi, että Suomi päättää
oman vakaan harkintansa pohjalta, mikä on suomalaisille hyväksi, eikä
jätä päätöksiä venäläisille kenraaleille. Sotaharjoituksista päättäminen
kuuluu Kataisen mukaan kansalliseen itsemääräämisoikeuteen.
Suomen poliittisen johdon reaktiot
eivät rajoittuneet pelkästään ministereiden antamiin lausuntoihin, vaan
asiaan otti torstaina 7. kesäkuuta myös tasavallan presidentti
Sauli Niinistö.
Presidentti totesi,
että Makarovin väite Suomen ja Naton yhteistyön vaikutuksesta Venäjän
turvallisuuteen perustuu väärälle analyysille. ”Minä otan myöskin itse
opikseni tästä sen verran, että en lähde tulkitsemaan kovin paljoa.
Siinä voi tehdä äkkiä vääriä analyysejä”, Niinistö kommentoi.
Presidentti lupasi myös tarvittaessa ottaa asian esille presidentti
Vladimir Putinin kanssa seuraavan Venäjän-matkansa yhteydessä.
Tässä mielessä voitaneen todeta, että
ainakin suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisen johdon reaktio asiaan
oli varsin adekvaattinen. Mistään hymistelystä tai hyssyttelystä ei
tämän tapauksen osalta voitane puhua, minkä myös europarlamentaarikko
Petri Sarvamaa (kok) totesi omassa, Suomi vapautuu Venäjä-traumastaan
-otsikolla julkaistussa blogikirjoituksessaan: ”Mutta tällä kertaa
uutinen tuleekin Suomesta. Ja hyvä uutinen tuleekin: Suomi reagoi
täydellisen normaalisti viimeisimpään koepalloon. Suomen viralliset
ensireaktiot on varmasti pantu Venäjän ulkoministeriössä merkille.”
Kriittiset kommentit siitä, että
Makarov olisi puheenvuorollaan puuttunut itsenäisen valtion sisäisiin
asioihin, on tietysti syytä ottaa vakavasti. Vaikka Makarovin puheessaan
käyttämiä sanankäänteitä ei varsinaiseksi diplomaattisen retoriikan
riemuvoitoksi voikaan kutsua, ei tästä asiasta pidä kuitenkaan hätkähtää
ja vetää tarpeettoman pitkälle vietyjä johtopäätöksiä. Kärjistetty
retoriikka ja asioiden sanominen suoraan on osa venäläistä diplomatian
perinnettä ja venäläiset itsekin arvostavat suoraa ja kursailematonta
puhetta. ”Venäläiset arvostavat kovaa, mutta rehtiä peliä”, toteaa
Haukkalakin kirjassaan. Myös vastausten tulee olla suoria ja
määrätietoisia, mutta ystävällisiä. Tässä tapauksessa tämä myös
mielestäni toteutui.
Ehkä tahtomattaankin Makarov tuli
käynnistäneeksi Suomessa maan ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan
liittyvän sisäpoliittisen keskustelun, joten ainakin välillisesti
kenraalin puheella on myös sisäpoliittista vaikutusta - niin
myönteisessä kuin kielteisessäkin mielessä. Myönteisessä siksi, että
Suomessa saattaa tämän tapauksen myötä käynnistyä
pitkään peräänkuulutettu laajempi keskustelu
Suomen turvallisuus- ja ulkopoliittisista asetelmista ja linjauksista,
sekä maan asemasta nykyisessä globaalissa toimintaympäristössä.
Kielteisiäkin piirteitä saattaa esiintyä esimerkiksi siinä, että
Makarovin lausuntoa voidaan käyttää sisäpoliittisessa keskustelussa
lyömäaseena tai vipuvartena esimerkiksi argumentoitaessa Nato-jäsenyyden
puolesta ja sitä vastaan. Tapausta voidaan käyttää hyväksi myös
puoluepoliittisessa miekanheiluttelussa. Viimeksi mainitusta voi
esimerkiksi nostaa puolustusvaliokunnan puheenjohtaja
Jussi Niinistön blogikirjoituksen,
jossa hän sivaltaa Kokoomusta ja vihjailee ”puolustusjärjestelmämme
kuihduttamisen” ja ”Islannin ilmapuolustukseen osallistumisen” olevan
tarkoituksellinen keino ajaa Suomea puolustusliitto Natoon.
Vastaavanlaisia ulostuloja saatettaneen tulevaisuudessa nähdä myös
lisää.
YLE julkaisi kenraali Makarovin puheen
kokonaisuudessaan vasta torstaina 7. kesäkuuta. Kun oli lukenut puheen
kokonaisuudessaan, kävi ilmi, että kotimainen media oli ymmärrettävästi
tuonut uutisissaan esiin vain puheenvuoron kärjekkäimmät osuudet. Sen
vuoksi olikin mielenkiintoista, että esimerkiksi venäläinen valtiollinen
radiokanava Golos Rossii ei nostanut oman pikku-uutisensa
kärkiteemoiksi yhtäkään samaa suomalaisissa tiedotusvälineissä
vallinnutta teemaa, vaan poimi Makarovin puheenvuorosta
pääasiassa Naton roolia kiitteleviä näkökulmia.
Tapaus ehdittiin uutisoida keskiviikko-iltapäivään mennessä myös
muutamassa muussa, lähinnä Luoteis-Venäjällä ilmestyvässä
verkkojulkaisussa sekä ainakin ITAR-TASS:in ja Interfaxin
uutissähkeissä. Pintapuolisella tarkastelulla muiden venäläisviestimien
uutiset olivat sisällöltään varsin samankaltaisia Suomessa julkaistuihin
uutisiin verrattuna. Ne näyttivät perustuneen pääosin kahden edellä
mainitun uutistoimiston, sekä YLE:n venäjänkielisen toimituksen aiheesta
julkaisemiin uutisiin
Arvioita taustoista ja syistä
Lienee paikallaan pohdiskella syitä
sille, miksi kenraali Nikolai Makarov esitti nämä periaatteessa tutut
Venäjän ulkopoliittiset teesit ja ennen kaikkea: miksi tämä sanoma
esitettiin tällä kertaa niin jyrkässä sävyssä - ainakin
tiedotusvälineiden sekä joidenkin tilaisuudessa läsnä olleiden
henkilöiden tulkintojen mukaan.
Koepallo
Tutuin selitys lienee niin kutsuttu
koepallo, joita Venäjä tasaisin väliajoin heittelee naapurivaltioidensa
suuntaan. Näillä koepalloilla on mitä ilmeisimmin tarkoitus kokeilla
kohdemaiden poliittisten päättäjien reaktioita erilaisiin
kiistanalaisiin teemoihin sekä peilailla aiheesta viriävää
yhteiskunnallista keskustelua. Viime aikojen esimerkkejä tällaisista
koepalloista ovat olleet esimerkiksi ilmatilanloukkaukset sekä
lapsikiistajupakat. Ilmatilaloukkausten osalta Suomen ulkopolitiikan
virkamiesten voidaan todeta hoitaneen leiviskänsä lähes esimerkillisesti
päätettyään vuonna 2005 julkista jokainen yksittäinenkin
ilmatilanloukkaus. Päätöksen ja ilmatilaloukkausten saaman julkisuuden
seurauksena loukkaukset loppuivat käytännössä kokonaan. Sen sijaan
esimerkiksi Anton-pojan kaappaukseen liittyneet seuraukset olisi voitu
hoitaa paremminkin.
Kuten Haukkalakin kirjassaan toteaa,
Suomi ei YYA-kauden päätyttyä enää ole sellaisessa erityisasemassa,
jossa maiden välisiä suhteita ilmaistaisi lämpimän ja ystävällismielisen
hyrinän muodossa. Suomen ulko- ja sisäpoliittisten tuntojen
tulkinnoille ja niiden ohjailuille ei myöskään ole välttämättä enää
kaikkia aikaisempia metodeja käytössä. Tällaisissa tapauksissa, joissa
Venäjä heittää Suomen suuntaan reaktioita vaativia koepalloja, Haukkala
näkee kaksi riskiä: ”On kaksi vaaraa. Yksi on liiallinen sinisilmäisyys
joka houkuttaa Venäjää hyväksikäyttöön ja rajojen kokeiluun. […] Toisena
vaarana on liiallinen negatiivisuus tai hysteria, joka muuttuu helposti
itseään toteuttavaksi ennusteeksi. Jos Suomi maalaa Venäjän uhkaksi,
niin sellainen siitä myös tulee”, Haukkala kirjoittaa SMK:ssa.
Tähän mennessä uutisoitujen Suomen
ulkopoliittisen johdon kommenttien perusteella nämä molemmat riskit on
ainakin tässä vaiheessa osattu väistää. Selkeät, ulkopoliittisen johdon
suulla lausutut viestit ovat osoittaneet, että Suomi on halukas pitämään
kiinni omista eduistaan ja koskemattomuudestaan.
Suomen uuden poliittisen johdon koeajo
Mahdollinen toinen selitys Makarovin
ulostulolle saattaa myös olla Venäjän halu kokeilla Suomen uutta
poliittista johtoa sekä erityisesti uuden presidentin reaktiota asiaan.
Presidentti Sauli Niinistö matkustaa virka-aikansa ensimmäiselle
työvierailulle Venäjälle 21.-22. kesäkuuta. Niinistön ensimmäinen
virallinen Venäjän-matka toteutuu noin kuukausi sen jälkeen, kun
presidentti vieraili Naton huippukokouksessa. Venäjä onkin saattanut
kokea, että maan johto on tällä vierailuvuorolla osoittanut Suomen
ulkopolitiikan uutta marssijärjestystä. Sen pohtiminen, olisiko
Makarovin esitys voinut olla kommentti tälle marssijärjestykselle, on
tietysti spekulatiivista, mutta sellainenkin vaihtoehto voisi
periaatteessa olla mahdollinen. Yleisemminkin voidaan myös ajatella,
että tällä Makarovin avauksella on haluttu toppuutella Suomen
mahdollista Nato-jäsenyyttä, jonka on viime aikoina spekuloitu olevan
taas askelta lähempänä toteutumistaan. Esimerkiksi keskustelun Suomen
mahdollisesta osallistumisesta Islannin ilmatilan valvontaan on voitu
nähdä implikoivan tätä. Onko Venäjällä kenties nähty tällaisen
keskustelun olevan merkki Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisen linjan
muutoksesta?
Nato-mielialat
Venäjä pelaa Naton suhteen kaksilla
korteilla. Toisaalta Venäjällä puhutaan avoimesti yhteistyön
kehittämisen tarpeellisuudesta ja yhteistyön hyödyistä (mitä Makarov
itsekin toi puheessaan esille) ja toisaalta naapurimaita on varoiteltu
suorasti ja selväsanaisesti Nato-haikailuista. Hyvä esimerkki tästä
kaksisuuntaisesta politiikasta on se, että samanaikaisesti Makarovin
Suomen-vierailun aikaan Venäjä on osallistunut yhdessä usean Nato-maan
kanssa yhteiseen PfP-ohjelmaan kuuluvaan
Baltops-2012 –merisotaharjoitukseen Itämerellä.
Useiden tulkintojen mukaan Venäjän erityisesti rajoillaan aktivoitunut
ulkopoliittinen vaikuttaminen onkin seurausta Yhdysvaltojen globaalin
hegemonian murentumisesta ja maailmanpoliittisen areenan
moninapaistumisesta. Venäjä pyrkii ulkopolitiikallaan varmistamaan oman
alueellisen valta-asemansa myös tulevaisuuden useiden valtakeskittymien
globaalissa ympäristössä.
Venäjän uusi ulkopoliittinen linja
Erilaisissa kommenttikeskusteluissa on
esitetty myös näkemyksiä, joiden mukaan Makarovin esiintyminen olisi
ollut viesti Venäjä uuden johdon koventuneesta ulkopoliittisesta
linjasta. Venäjän tuore, toukokuussa virkavalansa vannonut uusvanha
presidentti Vladimir Putin nimesi Venäjän uuden hallituksen pari viikkoa
sitten. Hallituksen puolustusministerinä jatkaa kuitenkin salkun
kahvassa jo vuodesta 2007 lähtien ollut, Venäjän armeijan kenraalikunnan
joukossa varsin ristiriitaisesta suosiosta nauttiva Anatoli Serdjukov. Myös ulkoministerinä jatkaa jo tutuksi tullut Sergei Lavrov.
Venäjän vallanvaihdosta on lisäksi kulunut vasta niin vähän aikaa, että
olisi hieman hätiköityä tehdä tulkintoja uusista geopoliittisista
linjauksista.
Myöskään Venäjän taloudellisessa
eliitissä ei Putinin valtaan paluun myötä ole tapahtunut oleellisia
muutoksia. Venäjän ulkopolitiikan kärkinimet ovat siis pysyneet samoina,
eikä toisaalta ole nähtävissä sitäkään, että syyt Venäjän
kiinnostukselle Itämeren aluetta kohtaan olisivat oleellisesti
muuttuneet muutaman viimeksi kuluneen vuoden aikana. Venäjän kiinnostus
erityisesti Itämeren alueeseen selittyneekin edelleen ennen kaikkea
taloudellisten intressien kautta. ”Suomen ja alueen muiden pienten
maiden onneksi Venäjän intressi on kuitenkin ensisijaisesti
geoekonominen eikä geopoliittinen: Venäjää huolettaa enemmän
Suomenlahden öljykuljetusten esteetön kulku ja Itämeren pohjaan lasketun
kaasuputken luotettavuus kuin se, hallitseeko se itse kyseisten
vesialueiden pohjoisia ja eteläisiä rantoja", Haukkala kirjoittaa
SMK:ssa.
Venäjän uudet sisäpoliittiset haasteet
Venäjällä viime talvena käynnistyneet
kansalaisprotestit ovat herättäneet maassa uutta sisäpoliittista
keskustelua, joka ei aina ole ollut vallan mieleen. Sisäpoliittinen
tilanne on muuttunut nopeassa ajassa vallan kannalta verrattain
stabiilista osittain epästabiiliksi. Valta on joutunut antamaan jossain
protestoijien vaatimuksissa periksi, mutta äkilliseen poliittisen
järjestelmän liberalisointiin se ei kuitenkaan ole taipunut. Venäläisen
CSR-tutkimuslaitoksen toukokuun lopulla julkaisemassa kansalaisten
poliittisia mielialoja selvitelleessä raportissa todetaan, että
ulkopoliittiset tavoitteet ovat yksi harvoista kansalaisia ja nykyvaltaa
yhdistävistä poliittisista agendoista. Raportin mukaan kansalaiset ovat
kansakunnan turvallisuuden nimissä valmiita tinkimään jopa
merkittävimmistä taloudellis-sosiaalisista etuisuuksistaan. Kansalaisten
omissakin uhkakuvissa Venäjä nähdään luonnonvaroiltaan rikkaana maana,
joka ei voi olla kiinnostamatta luonnonvarojen niukentumisen myötä
haasteelliseen tilanteeseen joutuneita ulkovaltoja, raportissa todetaan.
Ulkopolitiikan perusuhkatekijäksi nähdään siis se, että Venäjä on
jatkuvan ulkoisen uhan alla ja sillä on sen vuoksi oltava vahva armeija.
Länsi ja erityisesti Yhdysvallat nähdään pääasiallisina strategisina
vihollisina. Tämän lähtökohdan kautta länsivastainen retoriikka on
Venäjän poliittiselle johdolle eräänlainen kannatusta ylläpitävä ankkuri
silloin, kun poliittinen luottamus kansalaisten taholta on laskussa.
Vanhan kenraalin lipsahdus
Lopulta
kenraalin esiintymiseen sisältyneiden jyrkkien kannanottojen taustalla
voidaan nähdä myös inhimilliset syyt. On mahdollista, eikä tämäkään
olisi ensimmäinen kerta venäläisessä diplomatiassa, että kenraali puhui
hieman liian laveasti ja ujutti esityksensä teemoihin näkemyksiä, jotka
eivät edusta Venäjän virallista ulkopoliittista kantaa. Lisäksi on
huomattava, että Nikolai Makarov on työskennellyt armeijassa jo
Neuvostoliiton ajoista (vuodesta 1967) saakka ja omannee sitä kautta
maailmankatsomuksen, jota esimerkiksi ulkoministeri Erkki Tuomioja
kuvaili aiemmin siteeratussa Facebook-päivityksessään ”kylmän sodan
maailmaksi”. Haukkala toteaa kirjassaan, että mahdollinen syy
tällaiselle ajattelutavalle ja siitä kumpuavalle retoriikalle voisi olla
”Neuvosto- ja KGB-aikojen refleksi”, eli ”puolitiedostamaton
toimintatapa ilman sen suurempaa strategiaa”.
62-vuotiaan kenraali
Nikolai Makarovin on arvioitu jäävän tänä vuonna
eläkkeelle. Vaikka Venäjän ulkopoliittisissa linjoissa lähivaltioidensa
suuntaan ei olekaan lähitulevaisuuden näköpiirissä merkittäviä
muutoksia, merkitsee vuosien vieriminen kuitenkin ainakin sitä, että
Makarovin tapaisten ”vanhan koulukunnan” sotilas-ammattilaisten aika
alkaa keskipitkän tulevaisuuden tähtäimessä olla lopullisesti ohi.
Taneli Dobrowolski
Projektipäällikkö, opiskelija
Tampereen yliopisto
taneli.dobrowolski@uta.fi