Rakkaat ystävät, kuten olette varmasti huomanneet, Ulkopolitist jatkaa provosoimattomia hyökkäyksiään persoonaani vastaan. Tästä järkähtämättä aion palata kuivalle asialinjalleni ja jättää nämä arvottomat verkkohyökkäykset toistaiseksi omaan arvoonsa.
Kirjoitan tätä blogia nyt Brysselissä ja jotenkin sopivalta kielikuvalta tuntuu, että osterien tavoin jätän kyseiset herrat nyt toviksi kypsymään valkoviinistä ja voista tehtyyn liemeen - sillä liemessä he lähdettyäni kanssani rinkiin totisesti nyt ovat.
Olen viettänyt kolme varsin antoisaa päivää Brysselissä. Olen pitänyt paperin ja kuunnellut paneeleja EUIA 2012 -konferenssissa, käynyt tapaamassa ja jututtamassa ihmisissä EU:n instituutioissa sekä työstänyt kahden brittikollegani kanssa kirjaa, jonka ainakin pitäisi ilmestyä ensi vuoden alkupuolella. Kaiken kaikkiaan onnistunut, mutta todella työntäyteinen visiitti.
Yllättävää on ollut, että talous- ja finanssikriisistä on puhuttu yllättävän vähän ja suhteellisen positiiviseen sävyyn. Fiilis kaupungilla tuntuu juuri nyt olevan, että pahin on ihan oikeasti ohitettu - ainakin aina seuraavaan rysäykseen saakka.
Sen sijaan EU yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan haukkuminen alkaa mennä jo masokismin puolelle. Konferenssissa tutkijat tuntuivat kilpailevan siitä, kuka osaa kaikkein rumimmin lohkaista Euroopan ulkosuhdehallinnosta (EUH:sta) tai sen johtajasta Lady Ashtonista. Ja paskaiset naurut päälle.
Todellisesta comedy relief -osastosta huolehti kuitenkin konferenssin käyntiin potkaissut Eurooppa-neuvoston presidentti belgialainen Herman van Rompuy, jonka puheenvuorosta ei voinut olla aivan varma parodioiko hän omaa rooliaan, onko hän vain huonosti informoitu EU:n ulkopolitiikan nykytolasta vai koettiko hän kenties juksata meitä, sillä niin irralliselta vallitsevasta fiiliksestä hänen esityksensä tuntui.
Van Rompuyn mukaan EU:lla menee ulkopoliittisesti hyvin: Libya oli suuri menestys ja muutenkin menee hyvin (mutta menköön). Todellisia helmiä olivat hänen luonnehdintansa EU:n ulkopolitiikasta ("The EU is capable of channelling the Member State energies into partially common responses") sekä vastaus yleisökysymykseen EU:n ja EUH:n kyvyttömyydestä vastata koviin post-Lissabonin sopimuksen jälkeisiin odotuksiin ("The way to solve this problem is to lower the expectations. That is what I have done whole my career.") Vannon, että nämä ovat niin sanatarkkoja lainauksia kuin mihin kyyneleet silmissä hihittäen käsipelillä talteen kirjoittaen kykenee. Kiitin yläkertaa, ettei konferensissa ollut Chatham House -sääntö käytössä. Paikoin absurdista vaikutelmasta vain haiku jäi puuttumaan.
Yllättävää kuitenkin oli, että EU:n haukkuminen ei ole enää vain tutkijoiden etuoikeus. Myöskään EU:n instituutioissa ihmiset eivät pitäneet vakan alla kynttilää, vaan innokkaasti vahvistivat kaikki väitteet ja sen jälkeen vielä kiirehtivät jakamaan mehevän juorun jos toisenkin yhteisen eurooppalaisen ulkopolitiikan onnettomasta tolasta.
Kaiken kaikkiaan visiitti on osoittautunut Mies ulkosuomalaisen erinomaisen analyysin arviot Euroopan ulkosuhdehallinnosta tosiksi: EUH ja sitä myöden EU:n yhteinen ulkopolitiikka on kolminkertaisessa kriisissä: strategia on hukassa, hallinto on kaaoksessa ja poliittisesti välit "Brysselin" ja jäsenmaiden välillä ovat sangen jännittyneet. Lisäksi Ashton on onnistunut suututtamaan/vieraannuttamaan hyvän osan omista joukoistaan jatkuvilla organisaatiomuutoksilla ja sekavalla johdolla. Tuloksena on tällä hetkellä rankasti alisuorittava EUH, josta paras aines on itse asiassa kovaa vauhtia hakeutumassa muihin tehtäviin.
Kaiken tämän valossa olisi helppoa vetää henkselit EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan ylle. Se olisi kuitenkin samalla myös väärin. Hyvää perspektiiviä tähän toi konferenssin päättäneen EUH:n pääsihteerin, ranskalaisen diplomaatin Pierre Vimontin puheenvuoro.
Sympaattisesti esiintynyt Vimont halusi jakaa tutkijoiden kanssa EUH:n hiljaisen arjen, uudenlaisen ulkosuhdepalvelun rakentamisen, joka ei näy otsikoissa eikä (ainakaan vielä) tutkijoiden artikkeleissa, mutta joka itse asiassa hyvin hiljaa ja vaivihkaa on muokkaamassa ei vain EU:n vaan uskoakseni ajan mittaan myös sen jäsenmaiden ulkopolitiikkojen perustuksia: Uudenlainen organisaatio on osoittanut nopeasti hallinnolliset ja organisatoriset pullonkaulat. Media ja tutkijat naureskelevat, mutta niitä korjataan. Ongelmista huolimatta uusi yhteinen toimintakulttuuri tekee tuloaan EUH:ssa. Samalla resurssipaineiden kanssa painiskelevat jäsenmaat joutuvat nojautumaan yhä enemmän EU:n yhteisiin diplomaattisiin resursseihin omassa diplomatiassaan. Lisäksi muun muassa ulkoiset partnerit, etunenässä Kiina, ajavat EU:ta syvempään rooliin, mielenkiintoisesti ja ajan mittaan varmasti kontroversiaalisesti muun muassa sotilaspolitiikassa.
Tuloksena on tilanne, jossa EUH on muokkaamassa eurooppalaisen ulkopolitiikan pelikenttää varsin radikaalisti. Jo SMK:ssä ennakoin, että ajan mittaan näin tulisi käymään. Tämän visiitin jälkeen olen entistä vakuuttuneempi, että näin tulee myös käymään ja että prosessi on jo käynnissä.
Tuskaton tämä prosessi ei kuitenkaan tule olemaan. Ajan mittaan jännite eurokraattien ambitioiden ja toimien sekä jäsenmaiden välisten poliittisten realiteettien välille tulee kasvamaan. Jo nyt EU:n virkailijoita kuunnellessa tuntuu välillä siltä, että sisällä Brysselin kuplassa kaikki toimii jo melkein loistavasti: kun EU vain pääsisi jotenkin eroon jäsenmaistaan, niin homma alkaisi olla kohdillaan.
Arvioni on, että lopulta EU-tason ja jäsenmaiden harjoittaman ulkopolitiikan välille tulee syntymään ratkaisematon jännite, joka ei heijastu vain kroonisena alisuorittamisena, vaan aivan aitona ongelmana, joka täytyy ratkaista suuntaan taikka toiseen. On mielenkiintoista seurata, mikä ja minkä vaiheiden jälkeen tulee olemaan "Euroopan" vastaus kysymykseen kummalla tasolla ulkosuhteita loppujen lopuksi hoidetaan. Ajan mittaan hybridimallissa jää pää vetävän käteen. EU:n tragedia kuitenkin saattaa olla, että juuri aikaa sillä ei pian enää ole: muuttuva maailma ei odota, että EU saisi vihdoin hommansa toimimaan.
Hiski Haukkala
Miten uusi maailmanjärjestys muuttaa Suomea? Millaista ulkopolitiikkaa ja kansainvälistä roolia Suomen kannattaa tavoitella jatkossa? Miten Venäjän kehittyminen vaikuttaa Pohjois-Eurooppaan? Olen Tampereen yliopiston kansainvälisen politiikan professori Hiski Haukkala ja pohdin muun muassa näitä teemoja kirjassani Suomen muuttuvat koordinaatit (Gummerus). Projekti on päättynyt ja blogi on suljettu. Keskustelu jatkuu Twitterissä @HiskiHaukkala
lauantai 5. toukokuuta 2012
keskiviikko 2. toukokuuta 2012
Vierailija Kari Möttölä: Kolme maailmanselitystä, Obama ja Yhdysvaltain johtoaseman muutos
Kolme miestä paneelissa
Washington Postin
kokenut kolumnisti David Ignatius oli tohkeissaan. Yleensä täällä
Washingtonissa keskustelemme pienistä asioista, hän aloitti. Tällä kerralla
keskustelemme suurista asioista, niin kuin think tankien tulee tehdä.
Ignatiuksen
johdattelemina Brookings-instituutin paneelina istui kolme tekijää, jotka
käsittelevät tuoreissa teoksissaan Yhdysvaltain voimaa ja johtajuutta
maailmanjärjestyksen muutoksessa.
Asetelman teki
herkulliseksi se, että tekijöiden
selitykset edustavat kolmea erilaista lähestymistapaa kansainväliseen
politiikkaan ja tuottavat kolme erilaista tulevaisuuden kuvaa Yhdysvaltain
asemasta.
Suositellessaan
teoksia kolumnissaan (25.3.2012) Ignatius toivoi amerikkalaisten ja heidän
johtajiensa hakevan vaalivuoden keskusteluun asialistaa muutoksen perusteiden
tunnustamisesta muuttumattomuuden todistelun
sijaan.
Kolme
maailmanselitystä
Robert Kagan, The World America Made (Alfred A. Knopf,
2012); G. John Ikenberry, Liberal Leviathan. The Origins, Crisis, and
Transformation of the American World Order (Princeton University Press, 2011);
Charles A. Kupchan, No One’s World. The West, the Rising Rest, and the Coming
Global Turn (Oxford University Press, 2012) ovat kirjoja ajassa.
Selitystensä
erilaisuudella teokset kuvastavat maailman murroksen poikkeuksellista syvyyttä
ja laajuutta sekä siitä johtuvaa teoretisoimisen tarvetta ja ennakoinnin
vaikeutta.
Teemojensa
suuruudella teokset heijastavat sitä, miten vakavan tilanteen eteen maailman
johtovaltio on joutunut. Kuten Ignatius huomautti,”a shining city on the hill”
tai ”the American century” kaltaiset hokemat eivät riitä eivätkä auta, niin
herkästi kuin vaalitantereita polkevat oppositiopoliitikot niihin turvautuvat
ja vetävät presidentti Barack Obamaa samalle tantereelle.
Kaganin amerikkalainen järjestys
Brookings
Institutionin tutkijan Robert Kaganin pitkässä esseessä selityksenä
Yhdysvaltain johtoasemalle toimii luonnolain tapaan voimapoliittinen realismi.
Voimakkain valtio muokkaa oman kuvansa mukaisen maailmanjärjestyksen – jos se
ei olisi Yhdysvallat, se olisi jokin toinen kuten Kiina. Voimapoliittisen
ja suurvaltavetoisen vakauden vaihtoehtona on hallitsematon kaaos, ei normien
ja instituutioiden ohjaama ja kannattama monenkeskinen järjestys.
Kaganin mukaan
Yhdysvaltain johtama liberaali järjestys on tuottanut maailmanhistoriallisen
tuloksen demokratian leviämisenä, taloudellisen hyvinvoinnin nousuna ja
jakautumisena sekä suurvaltojen välisen sodan mahdollisuuden poistumisena. Hän
haastaa lukijan pohtimaan, millainen olisi se maailma, jossa Yhdysvaltain valta
– ja sen tuomat normit ja instituutiot - olisi romahtanut.
Kaganin
maailmanselityksessä Yhdysvaltain suhteellista heikentymistä ei voida eikä
tarvitse ennakoida. Yhdysvaltain
johtajuus on laajalti hyväksytty ja sen sotilaallinen voima on viimekätinen
ratkaiseva tekijä, minkä lisäksi Kagan yleisistä tulkinnoista poiketen
todistelee Yhdysvaltain taloudellisen johtoaseman säilyvän entisellään.
Ikenberryn liberaali järjestys
Princetonin
professorin John Ikenberryn teos on liberaalia teoriaa soveltava systemaattinen
esitys, joka nojaa selityksensä historiaan, analysoi meneillään olevan vallan
siirtymän vaikutusta ja tarjoilee tulevaisuuden vaihtoehdot.
Mielenkiintoinen
ristiriita syntyy siitä, että samalla kun Ikenberryn ennakoimana muutos on
esitetyistä pienin, hänestä on hyvää vauhtia tulossa käsite eräälle
maailmanselitykselle ja ulkopoliittiselle valinnalle.
Ikenberry pitää
muutosta väistämättömänä, mutta samalla hän katsoo Yhdysvaltain johtoaseman
hallitun ja rajoitetun hienosäädön riittäväksi vastaukseksi vallansiirtymän ja
globaalihallinnan haasteeseen. Perusteluna on se, että maailmanpolitiikassa ei
ole meneillään järjestyksen tai sen arvojen vaan arvovallan ja johtajuuden
kriisi.
Yhdysvaltain
luoman liberaalin maailmanjärjestyksen perusteiden säilyttäminen on edullista
myös nouseville haastajavalloille. Sen lisäksi järjestyksen normistolla ja
instituutioilla on riittävästi sitkaa ja omavoimaa kestämään muutoksen
aiheuttamat paineet ja korjaustarpeet valtarakenteissa. Liberalismi on löytänyt
ainoan toimivan ratkaisun modernisaatioon eikä sille ole kilpailijoita.
Keskustelussa
Ikenberry pohti, että Yhdysvaltain saattaisi kannattaa hakeutua takaisin
1940-luvun lopun identiteettiin, sosiaaliseen ja demokraattisen
internationalismiin (Ikenberry on tunnustautunut Trumanin ajan demokraatiksi)
ja irtaantua nykymaailmaan huonosti sopivasti uusliberalismista.
Ikenberry on
nostettu pylvään päähän erityisesti Kiinan nousun seurauksia koskevassa keskustelussa.
Hän katsoo Kiinan loppujen lopuksi ymmärtävän nousunsa nojaavan liberaalin
talousjärjestyksen tuottamaan hyötyyn. Kiinan ei kannata haastaa järjestystä,
minkä lisäksi sillä sen enempää kuin muillakaan nousevilla voimilla ei ole
tarjota vaihtoehtoa kapitalismin, vapaakaupan ja monenkeskisyyden yhdistävälle
mallille.
Olennaista on
Ikenberrylle se, että Kiinaa lukuunottamatta lähes kaikki johtavat valtiot ovat
demokratioita. Yhdysvaltain vetämällä demokratioiden yhteisöllä , joka on
nähtävä ja koottava transatlanttisia kumppaneita laajempana ”OECD-maailmana”,
on yhä vahva asema tulevaisuutta rakennettaessa.
Ikenberry myöntää
Kiinan olevan villi kortti, joka on osittain järjestyksen ulkopuolella. Länsi
selviää kuitenkin haasteesta tiivistämällä yhteisöllisyyttään ja tuottamalla
globaaleihin ongelmiin ratkaisuja. Vahvalta pohjalta se voi jatkossa haastaa
Kiinan myös ihmisoikeuksissa ja ulkopoliittisissa kiistoissa.
Kupchanin kilpaileva moninapaisuus
Council on
Foreign Relations’in erikoistutkijan ja Georgetownin professorin Charles Kupchanin
teos on ahkeran keskustelijan iskevä ja yksinkertaistava, vuosisatojen
historiasta todistusta hakeva selitys, jossa realismi ja liberalismi sekottuvat
luovalla tavalla.
Kupchan tunnustaa
tekijöistä selkeimmin Yhdysvaltain vallan suhteellisen vähenemisen - decline’n -, mikä on johdonmukaista,
koska hän jo viime vuosikymmenellä ennusti amerikkalaisen aikakauden päättyvän
ja Euroopan unionin ohittavan taantuvan Yhdysvallat.
Uudessa
teoksessaan Kupchan katsoo nousevien valtojen muuttavan maailmanjärjestyksen
monenkeskiseksi paitsi rakenteeltaan myös normistoltaan. Ne eivät suostu
sulautumaan läntiseen järjestykseen vaan pyrkivät ajamaan kukin omaa malliaan
paitsi omalla alueellaan myös globaalissa asioissa, muodostaen maailmanjärjestyksestä
rakenteeltaan lomittaisen ja sisällöltään monimuotoisen.
Yhdysvaltain on
tunnustettava, että tulevaisuuden maailmanjärjestyksessä on useita rinnakkaisia
ja kilpailevia järjestyksen, ideologian ja hallinnan muotoja modernisaation
malleina. Myös demokraattiset nousevat
vallat – Brasilia, Intia ja Etelä-Afrikka – kilpailevat Yhdysvaltain ja sen
liittolaisten kanssa.
Realisti
Kupchanissa ei usko liberalismin voimaan, vaikka hän selittääkin Lännen
nousseen vuosisatojen kuluessa johtavaksi vallaksi nimenomaan pluralististen
yhteiskuntiensa ja keskiluokan sosiaalisen liikkuvuuden ansiosta muiden
maailmanvaltojen jähmettyessä keskitettyyn valtahierarkiaan.
Silmiinpistävää on, että Kupchan menee
verrattain pitkälle pohtiessaan, että Kiinan valtiokapitalismin ja poliittisen
autokratian yhdistämä malli saattaa osoittautua tulevaisuuden voittajaksi.
Historiaselitykselleen
johdonmukaisesti Kupchan toisaalta korostaa, että Yhdysvaltain kansainvälisen
aseman turvaamiseksi tärkeintä on panna oma talo kuntoon. Kupchania ei voi
kuitenkaan luokitella retrenchment-
politiikan eikä offshore balancing
–teoreetikkojen joukkoon, joka ajaa Yhdysvaltain kansainvälisten sitoumusten
supistamista, ainakin väliaikaisesti.
Muutoksen luonne je teoria
Brookingsin paneelikeskustelussa
tekijät tarkensivat käsityksiään muutoksesta.
Kaganin mukaan
maailmanjärjestys on vallasta riippuva ja muuttuva rakenne, jonka suurvallat
muokkaavat kaltaisekseen ja jossa muut toimijat noudattavat niiden sääntöjä.
Nykyinen malli heijastaa Yhdysvaltain arvoja ja voimaa eikä sille ole
näköpiirissä vaihtoehtoa.
Ikenberrylle
nykyinen liberaali maailmanjärjestys on ”puolipysyvä”; yleismaailmallisten
arvojen ohjaama, ”löysästi” sääntöihin perustuva ja avoin järjestys.
Tulevaisuudessa järjestys saattaa olla jonkin verran vähemmän liberaali ja
amerikkalainen, mutta Yhdysvallat jatkaa sen operaattorina ja managerina.
Kupchanin mukaan
muutos, uusi globaali käänne on jo alkanut läntisen hegemonian ajan tullessa
päätökseen. Vaikka siirtymä saattaa kestää vuosikymmeniä, uudessa
maailmanjärjestyksessä ei ole yhtä ainoaa geopoliittista ankkuria tai hegemonia
vaan rinnakkaisia järjestyksen malleja.
Arvot ja valta
Ikenberrylle
liberaali järjestys on ”puoliksi riippumaton” valtarakenteesta; siinä valta ja
tarkoitus yhtyvät. Yhdysvaltain johtajuuden pidättyvyys Obaman kaudella
vahvistaa järjestyksen oikeutusta ja toimivuutta, kykyä ongelmien
ratkaisemiseen ja siten pysyvyyttä.
Toisin kuin
Ikenberry Kagan ja Kupchan katsovat aatteiden ja voiman kytkeytyvän toisiinsa;
arvot ovat sidoksissa voimaan, joka paketoi ne kokonaisuudeksi. Toisaalta
Kupchanin realismi – toisin kuin Kaganin yltiöoptimismi - tunnustaa, että
Yhdysvaltain suhteellisen vallan heikentyminen on alkanut.
Ikenberry on
puolestaan Kupchania lähempänä kuin Kagan katsoessaan, että Yhdysvaltain
johtoaseman muutos on väistämätön, joskin hän uskoo Yhdysvaltain voivan
sulautua siihen pitkälti entiset asemansa säilyttäen. Toisaalta toisin kuin
Ikenberry Kupchan ei pidä aatteita pysyvinä, vaan Lännen on sopeuduttava
normistoltaan toisenlaiseen maailmanjärjestykseen.
Obaman politiikka maailmanjärjestyksen murroksessa
Kolmen
maailmanselityksen kanssa osuvan samanaikaisesti Barack Obaman kolmen
ensimmäisen vuoden ulkopolitiikkaa on arvioitu teoksessa Martin S. Indyk,
Kenneth G. Lieberthal, Michael E. O’Hanlon, Bending History. Barack Obama’s
Foreign Policy (Brookings Institution Press, 2012).
Teoksen nimi
kuvastaa Obaman suhtautumista muutokseen; hän pyrkii ”vääntämään” historian
kaarta arvojensa näkökulmasta parempaan suuntaan. Obama on optimisti, mutta hän
ei usko yhteen suureen muutokseen tai vallankumoukseen.
Obama tuli
presidentiksi tilanteessa, jossa hän pääsi tekemään historiaa kahdessakin
mielessä.
Subjektiivisesti
katsoen Obaman tausta ja hänen valintansa ilmapiiri nostivat luonnostaan
odotuksia siitä, että hän toisi muutoksen Yhdysvaltain ulkopolitiikkaan.
Objektiivisesti
katsoen maailmanpolitiikassa oli samalla käynnissä suuri murros, joka
pakottaisi Yhdysvallat tekemään valintoja, ei pelkästään arvojensa ja etujensa
ajamiseksi vaan myös asemansa turvaamiseksi.
Lähtöolettamus
oli, että Obama olisi liberaali internationalisti , joka pyrkii nojaamaan
diplomatiaan ja monenkeskisyyteen yleismaailmallisten ja amerikkalaisten arvojen
ajamiseksi.
”Bending History”
–teoksessa osoitetaan, että odotukset Obaman maailmankäsityksestä ovat
osoittautuneet oikeiksi visioiden ja suurten päämäärien tasolla, mutta keinojen
valinta ja käytännön politiikan tärkeysjärjestys tekevät kokonaiskuvasta monimuotoisen
ja vähemmän selkeän.
Obaman toiminnasta muodostuu tekijöiden
luonnehdinnan mukaan ”progressiivisen pragmaatikon” tai ”vastahakoisen
realistin” strategia.
Obama julisti
kautensa alussa muutostavoitteensa: ydinaseriisunnan, historiallisen sovinnon
islamin kanssa, kädenojennuksen ja neuvottelujen tien häirikkövaltioille sekä
irtaantumisen Irakin ja Afganistanin sodista, uudenlaiset suhteet Venäjän ja
Kiinan kanssa, rauhan Lähi-itään ja globaalihallinnan tehostamisen.
Obama on
säilyttänyt visionsa, mutta hän ei ole palannut niiden täsmentämiseen käytännön
politiikaksi tai ryhtynyt ajamaan rakenteellisia muutoksia kansainväliseen
järjestykseen. Pitkän aikavälin kysymysten sijasta Obama on vastannut lyhyen
aikavälin ongelmiin ja käyttänyt keinojen koko valikoimaa, pakotteet ja
voimankäyttö mukaanlukien.
Tuloksena on
teoksen kokonaisarvion mukaan tiukka, kurinalainen ja kaikkiaan kohtuullisen
menestyksellinen ulkopolitiikka. Toisaalta läpimurtoja ei ole tullut
vaikeimmissa kysymyksissä, joista Iran ja Pohjois-Korea voivat kääntyä
epäonnistumisiksi, jollaiseksi Lähi-idän –politiikka on jo osoittautunut.
Miten Obaman politiikkaa voi luonnehtia kolmen
tekijän maailmanselitysten valossa?
Kokonaisuutena
Obama on lähimpänä Ikenberryn mallia. Hän pyrkii säilyttämään liberaalin
kansainvälisen järjestyksen sopeuttamalla sitä suurten toimijoiden kesken
käynnissä olevaan vallan siirtymään.
Obama on säilynyt
pohjimmiltaan optimistina suhtautumisessa edistyksen mahdollisuuteen, minkä
vuoksi monet odottavat hänen palaavan mahdollisen toisen toimikauden aikana
visioiden toteuttamiseen. Toisaalta
Yhdysvaltain poliittinen historia todistaa, että presidentit ovat toisella
kaudellaan siirtyneet pikemminkin keskustaan rakentaessaan perintöään.
Visioiden ja
käytännön yhdistäminen voi pakottaa Obaman koviin ratkaisuihin, kuten
voimankäyttöön Irania vastaan. Iranin
ydinase kaataisi yhden Obaman maailmanjärjestyksen keskeisistä pilareista,
ydinaseiden leviämisen estämisen.
Demokratian
edistäminen ei ole ollut Obaman politiikan keskiössä liberalismin
edellyttämällä tavalla. Arabikeväässä Yhdysvallat pyrki pikemminkin pysymään
pois tieltä, jotta amerikanvastaisuudesta ei pääsisi tulemaan pääasiaa.
Jatkossa
demokratian ajaminen saattaa tulla vahvemmin mukaan, yleisen mielipiteen ja
opposition paineesta, mutta Yhdysvaltain Kiinan-politiikan salkku on jo niin
painava taloudellisista ja strategisista tavoitteista, että ihmisoikeuksien
lisääminen siihen ei tunnu johdonmukaiselta.
Obaman alkukauden
linjaukset viittasivat Yhdysvaltain aseman hallittuun sopeutukseen ja hänen on
epäilty mukautuvan Yhdysvaltain aseman heikentymiseen. Vaalivuoden
paineissa Obaman on sopivasti ilmoitettu
liittyneen Kaganin lukijoihin ja tulkintaan siitä, että Yhdysvaltain
heikentymistä liioitellaan tai se ymmärretään väärin rakenteellisena
muutoksena. Tosin republikaaniset poliitikot ohittavat Obaman ilmoittautuessaan
yhtyvänsä Kaganin tulkintaan ”maailmasta, jonka Amerikka on luonut” ja jota se
edelleen johtaa erityislaatuisuutensa voimin.
Kupchaniin Obaman
voi katsoa yhtyvän siinä, kun hän on alusta lähtien korostanut Ydysvaltain
asemien säilyttämisen edellyttävän pitkällä aikavälillä maan poliittisten ja
taloudellisten ongelmien ratkaisemista. Toisaalta missään tapauksessa Obama ei
ole varautumassa tai alistumassa Kupchanin hahmottelemaan rakenteelliseen ja
normatiiviseen käänteeseen kohti useaa rinnakkaista ja kilpailevaa mallia.
Obaman
Yhdysvallat haluaa säilyä monenkeskisen järjestyksen johtajana ja
globaalihallinnan vaikuttajana. Todennäköistä on ensimmäisen kauden tapainen
pragmatismi, jossa monenkeskisiä instituutioita käytetää,n mutta niiden
vahvistamiseen ei käytetä merkittävästi poliittista pääomaa. Vahvistuvana
piirteenä Obaman linja tunnustaa alueellisten järjestysten merkityksen kasvun,
mikä viittaa Kupchanin ajatteluun nousevien valtojen valtapiireistä.
”Bending History”
–teoksen tekijöiden mukaan maailman muutoksen arkkitehdista on tullut suhteiden
korjaaja ja kriisien hallitsija, pikemminkin käytännön kuin visioiden mies.
Paluu visioiden pariin, uuden strategian isäksi ja maailmanjärjestyksen
muokkaajaksi ei ole mahdotonta. Historian kaari on pitkä, mutta toinen kausi on
nykyisen maailman muutoksen vauhdin mitoissa riittävän pitkä ajanjakso
strategisen jalanjäljen jättämiseen.
Kari Möttölä
Visiting Scholar, Professor
School of Advanced International Studies
Johns Hopkins University
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)