Barack Obaman ”State of the Union 2012” -puheesta ei mainintoja Euroopasta löydy, ei edes euro-kriisistä tai Naton toiminnasta Libyassa. Kärjistäen voi sanoa Euroopan olevan Yhdysvalloille eilisen tarina. Hillary Clinton totesi puolestaan muutama kuukausi sitten, että nyt on alkanut ”Yhdysvaltojen Tyynenmeren vuosisata.” Yhdysvalloissa katse on suunnattu niin sotilaallisesti, poliittisesti kuin taloudellisesti aivan muualle kuin Eurooppaan – tai edes Natoon. Hiskin esillenostamasta Suomen kohtalon kolmion yhdestä kyljestä, Washingtonista, on tulossa sekä Suomelle että Euroopalle tyhjä kortti, jonka varaan Euroopan turvallisuutta ei jatkossa voi enää rakentaa.
Hiski toteaa upeassa kirjassaan oikein, että juuri Yhdysvaltojen turvatakuut ovat mahdollistaneet Euroopalle keskittymisen talouksiensa ja yhteiskuntiensa kehittämiseen ilman suuri huolia alueellisista puolustustarpeista. Yhdysvaltojen ylivertaisen sotakoneiston tukeen on voitu luottaa, jos Venäjän karhu alkaisi ärhennellä. Hiski kuvaa kirjassaan hyvin Euroopan merkityksen laantumista Yhdysvalloille, mutta uskon tämän kehityksen tapahtuvan nopeammin ja syvällisemmin kuin mitä Hiski ennustaa.
Sotilaallisesta näkökulmasta katsottuna Yhdysvallat on ollut tyytymätön ja hyvin turhautunut eurooppalaisiin Nato-kumppaneihinsa jo pidemmän aikaa. Tuki Yhdysvaltojen ajamalle Nato-politiikalle on ollut lähinnä poliittista, sillä sotilaallisesti Nato- tai muut Euroopan maat ovat olleet haluttomia seuraamaan Yhdysvaltojen asevoimien kehitystä (eikä siihen olisi ollut resurssejakaan) sekä panostuksia ”Yhdysvaltojen sotiin” Irakissa ja Afganistanissa. Viime kesänä väistynyt Yhdysvaltojen puolustusministeri Robert Gates totesi jäähyväispuheessaan suoraan, että Yhdysvaltojen tahto ja kärsivällisyys ovat loppuneet. Kehityksestä kertoo myös Yhdysvaltojen neuvottelut Nato-maiden kanssa taktisten ydinaseiden poisvetämisestä Euroopassa.
Yhdysvaltojen vähentyvä kiinnostus Eurooppaa kohtaan tulee muuttamaan Naton luonnetta. Ensinnäkin jo nyt eurooppalaiset Nato-maat hakevat kahdenvälisiä turvatakuita Yhdysvaltojen kanssa, koska luottamus Naton sisäisiin (lue artikla 5 mukaisiin) turvatakuisiin on heikentynyt. Toiseksi eurooppalaisille Nato-maille lienee mahdoton ajatus, että Naton toiminta-alue laajenisi jatkossa Yhdysvaltojen ulkopolitiikan tärkeimmälle suunnalle, siis Tyynellemerelle. Se on yksinkertaisesti liian kaukana eurooppalaisista turvallisuusintresseistä. Kolmanneksi Natolta katoaa pohja pois kokonaan, jos Yhdysvallat ei jatkossa kykene / halua antaa selkeää turvallisuusselkänojaa Euroopalle. Näin tulee lähitulevaisuudessa tapahtumaan, mikä asettaa Euroopan turvallisuusjärjestelyt aivan uudenlaiseen tilanteeseen. Tämän voi arvioida johtavan, neljänneksi, joko Naton muuttumiseen vahvasti eurooppalaisten Eurooppa-keskeiseen sotilasliittoon tai Naton hajoamiseen, jolloin Euroopan puolustusratkaisut tullaan järjestämään muiden yhteistyörakenteiden kuin Naton kautta.
Eurooppa joutuu varsin nopeasti nyt ottamaan itse vastuuta omasta puolustuksestaan, jos se niin haluaa tehdä. Samalla Yhdysvaltojen kylmän sodan jälkeen korostaman kriisinhallintasodan hallitsevuus tulee vähenemään ja kansallisissa (eurooppalaisissa) sotilaallisissa turvallisuusratkaisuissa palataan jälleen korostamaan vahvemmin ”perinteistä” alueellisen puolustusratkaisun merkityksellisyyttä. Tämä myös mahdollistaa huomion kiinnittämisen vahvemmin Euroopan lähialueiden turvallisuusuhkiin ja -ongelmiin, Yhdysvaltojen painottamien kaukaisempien uhkien sijasta. Se, että Eurooppa joutuu jatkossa ottamaan vahvemmin vastuuta omista turvallisuusjärjestelyistään, voi pitää vain hyvänä asiana. Eikä vähiten Suomen kannalta.
Jarno Limnéll
Sotatieteiden tohtori
Jarno.limnell@yahoo.com